Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.01.2007 15:18 - Класики на DVD
Автор: dstatulov Категория: Изкуство   
Прочетен: 2544 Коментари: 1 Гласове:
0



БУНТОВНИК БЕЗ КАУЗА Rebel Without а Cause САЩ, 1955, 111 мин. Реж. Николас Рей С Джеймс Дийн, Натали Уд, Сал Минео, Джим Бакър   Има ленти, които стават легенди още преди да са излезли на голям екран. Такъв е “Бунтовни без кауза”. Култовият статут на филма се определя и от участието на Джеймс Дийн в него. Актьорът има само три филма в кариерата си, но се превръща във икона още преди преждевременната си смърт. С подобен статут се сдобила само още една звезда на холивудския небосклон, и това безспорно е Мерелин Монро. “Бунтовник без каузи” раказва за живота и проблемите на американските младежи през 50-те години на миналия век. Той е искрен и задълбочен, без да бъде сантиментален. Темата е вечна и достатъчно експлоатирана от Холивуд, но тук това се случва за първи път. Джеймс Дийн играе себе си. Такъв, какъвто го познават колегите му, приятелите му, любовниците му в реалния живот. Облечен в дънки и кожено яке, той веднага става модел за подражание и създава еталон за актьорско майсторство, за поведение пред камера. Става естествен изразител на милиони “бунтовници без кауза”, които търсят себе си в собствения си хаос от самота, отчуждение, гняв и надежда.         СЕВЕР СЕВЕРОЗАПАД North By Northwest САЩ, 1959, 136 мин. Реж. Алфред Хичкок с Кари Грант, Ева Мари Сейнт, Джеймс Мейсън   Помниш ли тази сцена от филма “Аризонска мечта”, в която Пол Лежер предтавяше актьорския талант, като се правеше на Кари Грант, който бяха от самолет на селскостопанската авиация. Филмът е “Север северозапад” на Алфред Хичкок. Кари Грант е в ролята на рекламен бос от Медисън авеню, по погрешка взет за правителствен агент от шпионска организация под ръководството на Джеймс Мейсън. Неволно той се оказва замесен в поредица злополуки и е преследван из Щатите от шпионите и контраразузнаването, като на помощ му се притича единствено красива тайна агентка. Сега филмът излиза на DVD с нов дигитален трансфер и звук Dolby Digital. В него е налице всичко необходимо за голям филм: изключителна актьорска игра, удивителна операторска работа, фантастични каскади (сцените със самолета и финала на Маунт Ръшмор), брилянтна музика на Бърнард Херман и точна смес от екшън, хумор и романтика... и най-важното – Алфред Хичкок!    ДАМАТА С КАМЕЛИИТЕ Camille САЩ, 1936, 110 мин. Реж. Джордж Кюкор С Грета Гарбо, Робърт Тейлър, Лайнъл Баримор   Всепризната класика по романа на Александър Дюма-син. Това, което прави филма изключителен е присъствието на голямата Грета Гарбо в него. Режисьорът Джордж Кюкор прави от “Дамата с камелиите” правдива и коректна екранизация и е най-добрата въпреки многобройните опити и на други автори. Гарбо прави една от най- запомнящите си роли. Нейната героиня е много по-жизнена и реалистична от тази в романа на Дюма. Всеки детайл, поглед и жест са обмислени и изградени от Грета Гарбо с недостижима висота. Тя владее крупния план до съвършенство и тъкмо за това е считана за една от най-добрите киноактриси. С този филм изгрява и звездата на Робърт Тейлър в ролята на младия дипломат Арман Дювал. С Гарбо правят една истинска любовна двойка, обречена да се подчини на предрасъдаците и нормите, които царят в обществото. Финалната сцена, в която героинята на Гарбо е на смъртно легло и издъхва в обятията на своя любим може да съкруши и най-каменното сърце на зрител.            ТОЧНО ПО ПЛАДНЕ Nigh Noon САЩ, 1952, 105 мин. реж. Фред Цинеман с Гари Купър, Томас Мичъл, Лойд Брифжис, Грейс Кели и др. 4 награди Оскар (1952) – за най-добра мъжка роля на Гари Купър, най-добра музика, песен и монтаж   Ако си чувал за Гари Купър, че е един от легендарните актьори в киното, но не знаеш защо е обявен за такъв, трябва непременно да гледаш “Точно по пладне”. Този филм е малко известен извън професионалните киносреди. Той се прожектира задължително в часовете по история на киното и естествено по-късно влиза в конспекта на всички критици, режисьори и оператори. Това обаче не бива да те плаши. “Точно по пладне” е блестящо и майсторски направен уестърн, който ще се хареса на всеки почитател на доброто кино. Филмът е истински шедьовър на киното, който тотално променя идеята за уестърн. До началото на 50-те години на миналия век, това е изключително консервативен жанр, който не търпи отклонения от щампата. Точно това прави Фред Цинеман, малко преди с тази задача да се заеме Сержо Леоне. Филмът е изчистен от всякаква зрелищност и концентриран изцяло върху събитията, които се случват в едно малко градче. Любопитното е, че екранното време съвпада с реалното (действието се развива между 10.30 и 12.15 часа, т. е. 105 минути, точно колкото трае филмът). По този революционен за времето си похват, режисьорът е искал максимално да въвлече зрителя в събитията, които се случват на екрана. И е успял. Уверявам те.    ОТНЕСЕНИ ОТ ВИХЪРА Gone with the wings САЩ, 1939, 220 мин реж. Виктор Флеминг с Кларк Гейбъл, Вивиан Лий, Лесли Хауард, Томас Мичъл, Хати Макданиъл и др. 10 награди “Оскар” (1939) – най-добър филм, режисьор, главна и поддържаща женска роля (Вивиан Лий и Хати Макданиъл), адаптация на литературно произведение, оператор, художник, монтаж, специална награда за използване на цвета в киното и награда на името на Ървинг Талбърг    До 1970 година “Отнесени от вихъра” е бил най-касовият филм в историята на киното. Легендарната лента, заснета по едноименния роман на Маргарет Мичъл още с излизането си е обявена за класика. Днес едва ли има някой на възраст над 20 години, който да не е гледал епичното платно на Виктор Флеминг. Филмът представя светските нрави на висшето общество от Юга от средата на 19. век, войната между Южните и Северните щати и промяната, която настъпва след победата на северняците. За милионите почитатели на “Отнесени от вихъра” всичко това обаче е само фон, на който се развива една от най-големите любовни истории в световното кино. Може ли някой да забрави въздишката на Скарлет О’Хара: “О, Ашли!”, или великолепния танц на Кларк Гейбъл и Вивиан Лий... Днес филмът продължава да вдъхновява и респектира с грандиозната за времето си постановка, баталните сцени и магнетичната игра на актьорите. Сега той заслужено излиза и на DVD, в юбилейно колекционерско издание по повод 65 години от създаването му с два допълнителни диска, в които можеш да видиш, как е било реставрирано оригиналното копие, кратък документален филм за гражданската война в Щатите, спомени на актьори и коментари на критици.    ЛОРАНС АРАБСКИ Lawrence of Arabia Великобритания, 1962, 217 мин. Реж: Дейвид Лийн с Питър О’Тул, Алек Гинес, Омар Шариф и др. 7 награди “Оскар” (1962) – най-добър филм, режисьор, оператор, художник, музика, звук и монтаж   Величествен филм, който си заслучава всичките “Оскар”-и. В началото на 90-те години на миналия век двама големи филмови майстори и ентусиасти отделят от личните си средства, за да въстановят захабеното копие на филма. Това са Стивън Спилбърг и Мартин Скорсезе. Днес, благодарение на тях, можем да се насладим на филма не само на големия екран или DVD, но и да разберем поразителната магия на киното. А тя присъства с пълни сили в “Лоранс Арабски”. Има истории и личности, които са родени за кино. Легендата за тях вече съществува и само остава да бъде заснета на лента. Британският офицер Лорънс е реално съществуваща личност. По време на Първата световна война той е изпратен в Близкия изток, където успява да обърне хода на историята, като обединява враждуващите помежду си арабски фракции срещу войските на Турската империя. Но понякога само силата на личносттта не е достатъчна, за да бъдат преборени цинизмът и задкулисните политически игри. Остава обаче легендата и вдъхновението, от които с пълни шепи черпи режисьорът Дейвид Лийн, за да направи тази забележителна творба. А изпълнението на Питър О’Тул е пленяващо, колкото дълбоките му сини очи...        КРАЛЯТ НА РИБАРИТЕ The Fisher King САЩ, 1991, 137 мин. Реж. Тери Гилиъм с Джеф Бриджис, Робин Уилямс, Мерседес Рюл, Аманда Пламър и др. Оскар (1992), за най-добра второстепенна женска роля на Мерседес Рюл Сребърен лъв, Венеция 
Това е най-нежният и чувствен филм на Тери Гилиъм. На фона на суровите му и апокалиптични истории, “Кралят на рибарите” е поетично изключение във филмографията на Гилиъм. След финансовият провал на “Приключенията на Барон Мюнхаузен”, режисьорът търси, както сам твърди “по-лек, актьорски филм”, с който да си почине. Но ако с този филм Гилиъм си е почивал, познай какво можем да очакваме, ако се разработи... (Доказвал го е неведнъж!). Естествено това не пречи на режисьора да разкаже една съвременна приказка в сърцето на космополитния Ню Йорк, но с типичните си визуални похвати, като оставя по улиците на Манхатън да препускат рицари, които трябва да спечелят любовта на своята дама... Темата за търсенето на Свещеният Граал интересува Гилиъм още когато беше в компанията на Монти Пайтън, но този път с тази задача се е заел героят на Джеф Бриджис – надменен и циничен радиоводещ, когото съдбата среща с Пари (Робин Уилямс), бивш преподавател по история загубил разсъдъка след трагичен инцидент. Гилиъм не изневерява на класическата приказка и историята завършва щастливо. Сещаш ли се за друг негов филм с Happy End? Заслужава се да се види защо...        КРАМЪР СРЕЩУ КРАМЪР Kramer vs. Kramer САЩ, 1979, 105 мин. Реж. Робърт Бентън С Дъстин Хофман, Мерил Стрийп, Джъстин Хенри и др. Оскар (1979), за най-добър филм, режисура, главна мъжка роля (Дъстин Хофман), второстепенна женска роля (Мерил Стрийп) и адаптация на литературно произведение     Преди години този филм разплака цял свят. Разбира се, масовата публика винаги е обичала и ще обича да гледа мелодраматични филми, какъвто безспорно е “Крамър срещу Крамър”. Но когато е направено добре и с мярка, те се харесват и на елитарната публика и критиката. Такъв е случая и с този филм. Иначе как си обясняваш участието на такива великани като Дъстин Хофман и Мерил Стрийп (освен ако не са понамирисвали отдалече потенциалния “Оскар”, който може да им донесе филма). Сюжетът на филма проследява взаимоотношенията между баща и син, след като майката е напуснала семейството. Героят на Хофман е разпънат между служебните си задължения, съдебния спор който води с бившата си съпруга и пропастта, която стои между него и детето му. Тоталният обрат в иначе спокойния живот го хвърля в пълен хаос, но той намира сили да се справи. Звучи тривиално, но е разказано истински и с мярка. А “малкият голям човек” го прави по най-трогателния начин. Хофман и Стрийп заслужено получават първите си златни статуетка, а зрителите – добър семеен филм, който от дистанцията на времето продължава да респектира със стил.        ТУТСИ Tootie     САЩ, 1982, 119 мин. Реж: Сидни Полак С Дъстин Хофман, Джесика Ланг, Бил Мъри, Тери Гар и др. Оскар (1982), за най-добра второстепенна женска роля (Джесика Ланг)   Една от най-добрите комедии в историята на киното, без преувеличение. Навремето Дъстин Хофман бе номиниран за “Оскар” за главна роля мъжка роля, но спокойно би могъл да има претенции и за главната женска, защото играта му в дамски дрехи е гениална. Има два филма в световното кино, в които мъже се преобличат в женски дрехи и това наистина е остроумно, много смешно и наистина си заслужава да се види. Единият е “Някой го предпочитат горещо”, а другият е “Тутси”. Навремето проектът за филма е преминал през много режисьори, включително и Спилбърг, но в крайна сметка го реализира Сидни Полак. Историята на актьора, който е толкова добър, че никой не иска да го наеме, много се доближава до истинската биография на Дъстин Хофман, от когото се оплакват повечето режисьори, които са работили с него. И досега Хофман и Полак не си говорят. Независимо от задкулисната си биография, филмът наистина блести с оригиналния си сюжет и нестандартен поглед към темата за мъжкото и женското начало. Заслужава се да се види как преоблеченият в женски дрехи Дъстин Хофман сваля Джесика Ланг...!   ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ В АМЕРИКА Once upon a Time in America САШ, 1983, 229 мин. Реж: Сержо Леоне С Робърт де Ниро, Джеймс Ууд, Джо Пеши, Дани Айело и др.   Това е последният филм на Сержо Леоне. Няма да е пресилено, ако кажа че с него си отиде цяла епоха в киното. Въпреки, че за разлика от други режисьори, няма богата филмография, Сержо Леоне е от малцината, които само с няколко свои филма успя да промени езика на киното. Днес неговите режисьорски похвати се използват от Спилбърг, Жан-Пиер Жоне и други съвременни творци. Като се започне от представянето на героя в началото на филма и се стигне до използването на музиката като действащо лице в историята. Повечето незабравими мелодии на Енио Мориконе са именно от филми на Леоне. С “Имало едно време в Америка” майсторът на спагети-уестърните работи отново на територията на жанровото кино, този път на гангстерското. Базиран върху романа на Х. Грей “Бандити”, Леоне създава епично платно на престъпния живот в Щатите разказвайки историята на четири подрастващи хлапета, които постепенно губят илюзиите си за “американската мечта”. Този филм няма “Оскар”, но е един от шедьоврите на седмото изкуство, а Робърт Де Ниро прави една от най-добрите роли в кариерата си. Ако всеки човек или творец трябва да си тръгне от този свят с лебедова песен, Сержо Леоне го с филмов шедьовър, в който има много кино.    ЛАБИРИНТ Labyrint САЩ, 1986, 97 мин. Реж. Джим Хенсън с Дженифър Конъли, Дейвид Бауи и др.   Като изключим ”Индиана Джоунс” и “Междузвездни войни” репертоарът от филми с приключенски и приказни сюжети по кината през 80-те години на миналия век в България беше пълен предимно със съветски филми за Иванушка глупакът и други герои от руския фолклор. Телевизията запълваше тази празнота с доста успешните чешки сериали “Арабела”, “Призраци под виенското колело” и др. Ето защо филми като “Лабиринт” и “Уилоу” бяха събития за всяко дете по онова време. Днес от дистанцията на времето мога със сигурност да кажа, че ако не бяха те нямаше да бъде възможно създаването на “Властелинът на пръстените”. “Лабиринт” и сега си остава образец за добре направено фентъзи кино, а майсторство му е белязано с таланта на Джим Хенсън и Джордж Лукас. Тези имена нямат нужда от повече коментар. Както и магнетичното присъствие на рок-легендата Дейвид Бауи в ролята на лукавия крал на Гоблините, който изпълнява и пет от оригиналните песни във филма. Всичко останало трябва сам да го откриеш заедно с малката Сара в заплетеният “Лабиринт” на филма...     НЕПРОСТИМО Unforgiven САЩ, 1992, мин. Реж. Клинт Истуд С Клинт Истууд, Джийн Хекман, Морган Фрийман, Ричард Харис 4 награди Оскар (1992) – най-добър филм, режисьор, второстепенна мъжка роля и монтаж    Замислял си се защо Клинт Истууд е съвременна легенда в киното? Защо тази година всички в “Кодак тиатър” станаха на крака, когато взе четвъртия си “Оскар”. Очевидно е, че не е само защото изигра най-добрите си роли в култовите уестърни на Сержо Леоне. Нито пък, че е един от малкото актьори, които наистина умеят да режисират. Истината е, че Клинт Истууд олицетворява носталгията по доброто старо американско кино. Тава, което вече рядко се прави. Киното от преди 20, 30, 40 години, когато Холивуд все още беше мечтан блян, а не само машина за пари. Клинт Истууд е истински независим актьор и режисьор, защото не той, а Холивуд зависи от него. Ако “Непростимо” беше последния филм на Истууд, той би бил една достойна и възхитителна лебедова песен, но не е. “Непростимо” се оказа един от върховете, които Мръсния Хари с лекота покори. Всичко в този филм е в контекст – умореният каубой на Истууд, самонадеяният шериф на Джийн Хекман, алкохолът, проститутките, конете, историята на всеки от героите, която звучи като легенда. Като Клинт Истууд. И затова е толкова добър.          ЧЕЛЮСТИ Jaws САЩ, 1975, 124 мин. Реж. Стивън Спилбърг, с Пой Шайдър, Робърт Шо, Рочард Драйфус “Оскар” (1975), за най-добра музика на Джон Уилямс   В едно свое интервю Спилбърг споделя че основния и водещ мотив при създаването на “Челюсти” е бил детския му страх от морето и водата. Като малък баща му го бил изпуснал точно когато идвала голяма вълна... Едва ли има някой, който ако не е гледал филма, то поне да не е чувал за него. След дебюта си с “Дуел”, това е вторият филм, с който Спилбърг демонстрира висш пилотаж в режисурата. Ефектът от филма е огромен както за развитието на жанра “филми на ужасите”, така и за филмовият бизнес като цяло. Въздействието на “Челюсти” достига крайности като затваряне на цели плажове и провал на летния туристически сезон преди 30 години. Много летовници отказват да влизат дори и в закрити басейни. Голяма заслуга има и невижданата до тогава масирана предварителната реклама на филма. Естествено силния ефект от филма идва от талантливата трактовка на Спилбърг по едноименния роман на Питър Бенчли. Създаден в традициите на жанра и с нескрит реверанс към неговия най-голям майстор Алфред Хичкок. напрежението е създадено не от самата акула, а от нейното невидимо присъствие.


Тагове:   DVD,


Гласувай:
0
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Имам една забележка към анонса за ...
03.08.2007 14:36
Имам една забележка към анонса за "Бунтовник без кауза". Там Джеймс Дийн не е облечен в кожено яке, а е в обикнотено с червен цвят!
И още нещо. Може да посочвате и филмата производителка на DVD като допълнителна информация.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dstatulov
Категория: Изкуство
Прочетен: 1111400
Постинги: 192
Коментари: 602
Гласове: 801
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031