Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.07.2007 12:26 - ЛУНЕН ДВОРЕЦ и КИНОТО НА ПОЛ ОСТЪР
Автор: dstatulov Категория: Изкуство   
Прочетен: 1345 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 18.07.2007 18:03


        Писател, поет, преводач и творец в областта на киното, Пол Остър е здраво свързан с Бруклин и Ню Йорк, където се намират корените на неговото творчество и където се развива действието на повечето му романи. В книгите му, в които се откриват темите за самотата, съмнението и творчеството, описват съвременните нрави в американското общество.      Пол Остър е познат на българските читатели още от 1992 година, когато на български език е преведена книгата му "Нюйоркска трилогия", с която става известен по целия свят. Но в България става по-популярен няколко години по-късно, когато по кината се прожектира филмът Анг Лий "Дим", на който Остър е сценарист. "Лунен дворец" е втората му книга, която се превежда в България. Пол Остър е роден през 1947 година в Ню Джърси. В началото на 70-те години живее във Франция и през това време превежда на английски език любимите си френски автори - Стефан Маларме, Жан-Пол Сартр, Жорж Сименон. На 32-годишна възраст, след смъртта на баща си, пише своята автобиография, с която става известен. Първият му роман - "Стъклен град", в началото е отхвърлен от 17 американски издателства. Днес неговия сборник романи "Нюйоркска трилогия" (един от романите в него е именно "Стъклен град") е призната за съвременна класика и издадена в целия свят, включително и в България.      Всички споменати факти от биографията на Пол Остър са важни, защото темите преплетени във втората му книга преведена на български език са инспирирани от неговия живот. От света на автора, в литературата и извън нея.       "Лунен дворец" на Пол Остър със сигурност ще се хареса на всички, които обичат пътуването в пространството и историята. В нея ще припознаят своите вкусове всички, които са изкушени по бийт поколението на Керуак, Бъроуз или Буковски и Хенри Милър. Това обаче не прави романа архаичен като стил и разказ. Остър по-скоро носи духа на тези автори, които вкарват съвсем нова ниша в американския роман през двадесети век. Героите на техните романи са изтъкани от много гняв, самота, нужда от споделени чувства, раздвоеност, несигурност, изгубена невинност. В тях се отразяват последиците от различните обществени и политически процеси в Америка, страна раздирана от противоречия. В началото на двадесети и първи век, въпреки че причините са различни, героите на Остър също са обладани от подобни чувства и с това авторът е много близък по дух със своите събратя по перо. В свое интервю Остър споделя: "Трагедиите със сигурност ще продължат, защото светът е обладан от голяма ирационална лудост", но и също: "В моменти на криза или насилие проявяваме огромна жизненост. Именно затова хората толкова обичат да убиват и да правят войни. Но именно в моменти на криза ние наистина се самооткриваме и разбираме кои сме. Човек не може да знае дали е с голямо или малко сърце, когато всичко върви добре. Илюзия е да вярваш в това. Величината и стойността се проявяват в кризите. Човек не се ражда герой, а става такъв. Не се ражда и мръсник. Именно кризите разкриват личността на човека. разбира се, ние винаги мислим за изключителни примери, но това е валидно дори и в най-баналните моменти от ежедневието." В романите на Остър героите се изправят именно пред такива на пръв поглед банални житейски кризи, в които те проявяват характерите си. Такъв е главния персонаж в "Лунен дворец", който в един момент от романа, в продължение на няколко месеца живее като клошар насред Сентър Парк в Ню Йорк.      "Лунен дворец" е повлиян от стилистиката на Джек Керуак в "По пътя". И в двата романа главният герой предприема дълго пътуване из Америка, но това е само външната страна на приликата и по-скоро се отнася до избраната форма на разказ. И в двата случая, както и в повечето "роуд" романи, пътуването из дългите пътища на Америка са свързани с инициацията на главния персонаж. Пътят се превръща в метафора, която изобразява съзряването на героя, търсенето на собственото Аз в необятния житейски простор. В това отношение Пол Остър в "Лунен дворец" надскача Керуак, като това пътуване е, не само из прашните шосета на Щатите, но и из историята на Америка. Пътешествието на главния герой не е само между светския Манхатън в Ню Йорк до лунната пустош на Дивия Запад, но и разказ за три поколения американци - от началото на двадесети век до първото кацане на човек ма Луната. Превратностите в съдбата на измислените герои се преплитат с интересни случки от живота на известни личности в областта на техниката, живописта и финансите от началото на миналия век и създават живо панорамно платно на Америка през този период. За целта Остър е използвал различни изразни похвати - съновидения, интроспекции и ретроспекции, които живо са вплетени в целия роман. Преходите са едва уловими и читателят не усеща как от една история се прехвърля в друга. Авторът прескача от една тоналност в друга. Точно, когато в героят е стигнал дъното и е решил, че животът е отвратителен и ужасяваш проблясват слънчеви лъчи провокирани от благороден жест или любовна дума. В този смисъл, въпреки житейските несгоди, през които преминава героят, романа не е песимистичен. Както споделя и Остър "По-голяма част от човечеството се буди осенена с надежда за утрешния ден и за дните след това. И с пълно право. Загубата на надежда ще ви доведе до самоубийство."      И в "Лунен дворец" както в "Нюйоркска трилогия" Остър внася свежа самоирония със собствената си професия: "- А вие какъв сте?", "- Писател.", "- Писател ли? - повтори Куин, с тон който обикновено се изказват съболезнования." Романът е изтъкан от внимателни подбрани думи, хармонизирани и елегантни, които нежно рисуват съдбата на своите герои, пейзажите, истории. И сигурно не е случайно, че Остър има слабост към киното (наскоро направи и режисьорски дебют с филма "Лулу на моста"), защото отделя изключително голямо внимание на описанието. Така той превръща всяка сцена и епизод във жива картина, която се разкрива във въображението и най-непредубедения читател.


Тагове:   дворец,   остър,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dstatulov
Категория: Изкуство
Прочетен: 1633754
Постинги: 192
Коментари: 602
Гласове: 801
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031