Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.01.2008 22:33 - КЪДЕ Е ДОСТОЙНСТВОТО НА БЪЛГАРСКОТО КИНО?
Автор: dstatulov Категория: Изкуство   
Прочетен: 6097 Коментари: 18 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
            Снощи бяха раздадени годишните награди на НФЦ (Изпълнителна агенция “Национален филмов център”). Има церемония, наградени, речи и сълзи... Днес бяха обявени наградите “Златен глобус”. Нямаше церемония и речи. Само пресконференция, защото, както знаем сценаристите стачкуват, а актьорите ги подкрепят. Ако още не знаете “Шивачки” на Людмил Тодоров “обра” наградите. Само как звучи!              Всъщност цялата церемония, номинации и награди за българското кино отдавна са се превърнали във фарс. В една зле измислена филмова лъжа – че то съществува. Непрекъснато се говори за възход на българското кино, но истината е, че такъв няма. Поне в игралното кино. Мога да отбележа, че единствените филми, които са били високо оценени от международната публика и критика са документалните ленти на Андрей Паунов “Георги и пеперудите” (с награда “Сребърен вълк” в Амстердам – най-престижния фестивал за документално кино) и на Адела Пеева (“Чия е тази песен” и “Развод по албански”).  Всички останали нашенски филми получават някакво одобрение сред един ограничен брой зрители, обикновено на премиери и фестивали. За съжаление нашето кино не е познато в света. То не се гледа и в България. Не защото е българско, а защото не е добре направено. Липсва талант, емоция, усет за драматургия в режисьорите, залитане по кухи сюжетни схеми и лоши сценарии. Причините и проблемите са много. Дори един трейлър не съм видял направен като хората. Понякога си мисля, че нашите кинаджии живеят все още в соц-а. Но тогава се правеха и добри филми. А сега не.            Не се заблуждавайте по разни панорами на българското кино по света. Обикновено прожектират стари ленти като “Козия рог” и от кумува срама някой нов “по-гледаем”. Не се заблуждавайте и по информациите, че някой наш филм е получил поредна награда на филмов фестивал. Вижте кои са фестивалите. В списъка не виждам Кан, Венеция, Берлин, Сан Себастиан... Всяка година НФЦ разпределя държавни средства, за да се финансира българско кино. Едни хора раздават пари на други, които следващата година ще бъдат в позиция да раздават... Сблъсък на интереси – няма такова нещо. Само естетически съображения. За крайния резултат никой не го е грижа. Нали се произвежда българско кино. Той оправдава съществуването на добре смазана бюрократична машина, която посредством регламентирани и нерегламентирани механизми разпределя ограничената киносубсидия. Никой обаче не се интересува от приходите от билети и зрителския рейтинг. Важното е че отчита поредния подем на българското кино. Звучи смешно, но тези лоши шеги се правят с държавни пари.            Милош Форман казваше, че в Холивуд си токова добър, колкото е добър последния ти филм. Ако тази максима се приемаше поне на 50% от родните кинаджии, сигурно нямаше да гледаме поредния лош филм на Рангел Вълчанов (“А днес накъде...”)                Сред “огромния” брой от филми създадени през последната година сигурно е било много трудно да “победи” посредственият “Шивачки”. Помни те ли приказката “Новите дрехи на царя”? Това е филмовата приказка на българското кино. И независимо дали гледате български филми или не – то се прави с пари от нашите данъци.                 А церемонията от снощи демонстрира още нещо – че на българското кино му липсва и достойнство.



Гласувай:
0



1. cindy - Напълно съм съгласна!
14.01.2008 23:09
И смятам, че всичките тези субсидии ги оплзотворяват "бадева" - нищо не правят с други думи.
Даже и не заслужават да им ги дават. С толкова редки изключения, като споменатите по-горе.
Това не е криза, а е просто изкуствено дишане на труп! И много жалко - имало е чудесни образци на българското кино и все се надявам, че и за напред ще има :)
цитирай
2. анонимен - А не е ли по -добре,като митниците,да се даде на ,,
14.01.2008 23:29
чужденци българското кино.Или тези пари да се дават за театър.
цитирай
3. kliment - "Всъщност цялата церемония, ...
14.01.2008 23:34
"Всъщност цялата церемония, номинации и награди за българското кино отдавна са се превърнали във фарс"

Не мисля, че това важи единствено за българското кино. Струва ми се, че изкуството днес става повече бизнес, отколкото творчество.
цитирай
4. natali60 - Съгласна съм с автора -
15.01.2008 00:03
уви, бих искала да не е така, но...
"А днес накъде" е наистина слаб филм, а обра няколко награди на есенния "Любовта е лудост" във Варна. На феста бяха представени и хубави филми, но останаха без награди..
Поздрави за поста!!.
цитирай
5. jones - Напълно подкрепям автора...
15.01.2008 00:08
... българското кино отдавна е мъртво. Ако изобщо го е имало някога. Което е жалко за актьорите, защото някои от тях наистина са добри и ако говореха малко чужди езици сигурно щяха да са световноизвестни. Поне някои.

Като обикновен зрител, който не разбира от разни философски внушения на българския кинотворец (ако поредната сцена на изнасилване в новите български филми може въобще да внуши нещо), просто мога да кажа, че не съм гледал български филм с качествена картина и звук. Или нищо не се вижда, или нищо не се чува... или и двете. Треторазрядните американски филми са по-качествено направени.

Според мен е крайно време държавата да спре изобщо да финансира БГ киното и да дава парите за нещо по-смислено. Ако има таланти в българското кино, то те ще си намерят продуценти или продуцентите сами ще ги открият. Очевидно таланти няма. Поне засега.
цитирай
6. анонимен -
15.01.2008 00:26
Като пикая, понякога струята е толкова мощна, че мога да разцепя кенефа!!!
цитирай
7. анонимен - Кой е тоз паун?
15.01.2008 00:37
Баце, кви ги плещиш, тоя твой Паунов го знаят само приятелите му, я направи една импровизирана анкета на улицата, та дори и пред СУ, колцина студенти са го гледали, а? Питай, пробвай се! Двама-трима? А виж, Шивачки са друга работа, страхотни мацки отвсякъде са тези тринките актриси, всички вестници пишат за тях нонстоп! Сексапил страхотен, баце!
цитирай
8. jedi - ...
15.01.2008 02:02
Винаги, когато чета подобни теми и нещо ме хваща на гърлото. Имам кино-образование, но опазил ме бог да работя в тази сфера - било тук или в чужбина. Защото съм българин, защото ме е страх, че съм точно толкова некадърен, колкото са и те - тия същите, за които става дума. Явно е национална черта и само мисълта, че един ден мога да обера същите "овации", ме сковава. НЕ, не искам да снимам филми. Искам да съм негър в щата... все тая в кой - важното е да съм негър.

За съжаление, авторът на темата е прав.
цитирай
9. анонимен - artist
15.01.2008 02:14
dokato v BG vurvi shurobajanashtinata, nqma da imame istinsko izkustvo, pove4eto hora minali prez artisti4nite u4ilishta i universiteti shte me razberat...;)
цитирай
10. анонимен - Za sazhalenie si prav!
15.01.2008 04:33
Tova ne me uspokoiava,a po-skoro-natazhava!Az sam ot po-staroto pokolenie i pomnia fbalgarski filmi,koito i sega s udovolstvie bih gledala!...
цитирай
11. анонимен - Проблемът на българското кино е, че ...
15.01.2008 08:22
Проблемът на българското кино е, че режисьорите (или сценаристите) не могат да ракажат проста история с прости думи.
цитирай
12. ianchefff - a,
15.01.2008 09:35
добрутру.
цитирай
13. анонимен - шИВАЧКИ са върхът!
15.01.2008 11:32
шИВАЧКИ са върхът!
цитирай
14. анонимен - borko
15.01.2008 15:10
Авторе, авторе, казваш верни неща, но се държиш като човек, който май само критикува, а? А що се отнася до "Шивачки" отдавна нв съм гледал толкова добър БГ филм, който ми държа "влага" дълго време. А Елен Колева игра брилянтно и е страхотна мацка!!!
цитирай
15. анонимен - Марина
15.01.2008 15:17
Привет,

Да се твърди, че "кино в България няма" е противоречие при положение, че се снима и нещо се гледа. Работата е там, че българското кино (чиито особености тепърва трябва да осъзнаем и разберем) сред тези филми не присъства. Българското кино не е апликация, то не се поражда от "селския" декор, шарената носия или изопачения говор, нито от ракията на масата или съмнително залитащите сватбари. Унгарското, скандинавското и особено азиатското кино се познават по пропития в тях национален киноезик! Киното е нов език и всяка нация кове своя диалект. Затова, докато се набляга на наратива в киното, то ще си остане единствено и само ЗАПИС.

Колкото до оценяването на едно кино или филм по участието му във фестивалните програми (които и да са те!), тази практика за съжаление днес е много изродена. Днешното кино е фестивалното кино, днешното "стойностно/елитарно кино" е фестивалното кино... Жалко наистина и още по-жалко е да се наблюдават опитите и гордите обявления за домогването на киното в България до тези..."сфери". Елитът не прави изкуството, нито носи вечността му - негова е думата само на сегашното.

Друга тъжна за наблюдаване практика е дистанцирането на "кинаджии" - "критици". Критиците изливат общоприетите мнения и...толкова. Настъвления? Наблюдения? Съвети? Работата на днешната критика в България е да изразява мнението си, което някак си я извежда извън рамките на разбирането за критика и анализ, които съществуват и би трябвало да съществуват по света (голяма част от световните режисьори са или са били кинокритици, нещо, което е съществувало и в българския театър от времето на Любен Гройс, например). Когато българският режисьор чуе "критика", свива презрително очи в знак на "извисеност" и "неприкосновеност", когато българският критик чуе "режисьор", започва да точи зъби... Особено ако става въпрос за "български режисьор". Тази ситуация не е обогатяваща за никого и деградираща за всички!

Не става въпрос дори за "конструктивна критика" - понятие, намразено от всички, а за приучаване към истинско ВИЖДАНЕ на филмите. Критикът и филмовият творец не трябва да са врагове, а най-добри приятели-съветници... Разбира се, егото и така цененото право на собствено мнение ще трябва да се подлагат на съмнение и преоценка, а това вече в България звучи доста утопично...
цитирай
16. анонимен - Искам да подчертая, че за пръв път ми ...
15.01.2008 18:56
Искам да подчертая, че за пръв път ми допадна да чета критика от български зрител, а определено аз не съм такъв, и рядко гледам български филми, като едни от последните,на които съм обърнал внимание е именно "Георги и пеперудите".Непосредствено с това видях и други две заглавия като едното e :"Писмо до Америка",което е старо издание ,сравнение с "Елха, обърната на обратно" и останах с двусмислени впечатления.
Един приятел, режисьор ,ми каза така: "Българските филми са или много смешни,или много трагични, и никога не е правен нормален филм,които да е изпълнен с колорита на живота ". Аз се съгласих с него ,както се съгласявам и тук с тази статия.
За това мисля ,че все още българското кино е в зародиш след кончината на старата киноиндустрия и има нужда /остра при това/ от много витамини и качествена храна. Надявам се, че има такива таланти /режисьори,актьори и писатели/, които могат да мобилизират сили и заедно / съединението прави силата / да направят киното -българското кино ,малко по интересно,поне за вътрешния пазар. Искрено се надявам да се влагат повече фантазия и мечти, вместо морален упадък или деградация ,която ние всички знаем. Светът е изпълнен с такива житейски проблеми и никой не се интересува от малка страна от източна Европа с други такива проблеми.За това никога не ще видим международен фестивал или нещо подобно, докато не предложим една нова визия за това, което ни заобикаля, или ни е заобикаляло преди.
цитирай
17. sedmoto - Естествено, това, което гледах
15.01.2008 20:47
Естествено, това, което гледах по БНТ беше пълен фарс. Защо просто проф. Грозев не ги събере на по чаша вино някъде и там да раздадат наградите и да отбележат този "празник на бг кино", без да хабят наем за зала, телевизионно време и т.н. Някой дава ли си сметка колко е абсурдно - те бяха 5-6 категории и навсякъде се състезаваха 3 филма! Какъв е смисъла да се плаща на двамата некъдърни водещи /а единия е и некадърен актьор, но това не е пречка да си вре мутрата във всички филми/ и една доста прехвалена певица? Естествено, че "Шивачки" е посредствен филм. Даже според мен, другия номиниран - "Малки разговори", е дори по-хубав. Филма на Боджаков не съм гледал, но за него много се съмнявам от тези 5 сек., които видях.
цитирай
18. injnina - А какво ще кажете за един друг филм?
15.01.2008 21:15
http://injnina.blog.bg/viewpost.php?id=153062
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dstatulov
Категория: Изкуство
Прочетен: 1634049
Постинги: 192
Коментари: 602
Гласове: 801
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031