Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.10.2010 16:07 - СОЦИАЛНА МРЕЖА, новият филм на Дейвид Финчър
Автор: dstatulov Категория: Изкуство   
Прочетен: 1610 Коментари: 0 Гласове:
0



     Всяка епоха има пророци, които променят света със своя гений, но рядко минава без спор за това, какво се е случило и кой е създателя. В „Социална мрежа”, режисьорът Дейвид Финчър и сценариста Аарон Соркин, изследват създаването на Фейсбук, най-революционния социален феномен на новия век, през противоречащите гледни точки на страхотно умни млади мъже, всеки от които претендира, че е сред основателите. Резултатът е драма, изпълнена едновременно със съзидание и разрушение, която отразява противоречивата истина и непрекъснато променящите се социални взаимоотношения, които определят нашето съвремие.
     Почерпил информация от множество източници, действието във филма преминава от аудиториите на Харвард до работните клетки в Пало Алто, като улавя първоначалното вълнение на първите дни на културопроменящия феномен и начина, по който събира заедно и по-късно разделя група млади новатори. В центъра на хаоса са Марк Зукърбърг (Джеси Айзенбърг), брилянтният харвардски студент, който измисля уебсайта, променил обществото; Едуардо Саверин (Андрю Гарфилд), някога близък приятел на Марк Зукърбърг, който осигурява парите за новооснованата компания; Основателя на Напстър, Шон Паркър (Джъстин Тимбърлейк), който представя Фейсбук на капиталистите от Силиконовата долина; и близнаците Уинкълвос, състуденти на Зукърбърг от Харвард, които твърдят, че той е откраднал идеята им и го съдят за това.
     Всеки има своя история и собствена версия за възникването на Фейсбук – но това е повече от сбор на отделните части на това, което се превръща в многопластов образ на успеха през 21 век – младежката представа за него и действителното му измерение.
     Една пиянска октомврийска вечер през 2003, току-що скъсал с приятелката си, Марк влиза в университетската компютърна мрежа, за да създаде сайт с база данни от всички жени студентки, който предлага на потребителя да избере коя е „по-секси”. Той нарича сайта Фейсмаш, който незабавно води до срив на цялата система на Харвард и спор за отявленото женомразие на сайта и повдигане на обвинения срещу Марк, че при създаването му е нарушил сигурността, авторски права и лични свободи. В същия момент се заражда основата на Фейсбук. Не след дълго Марк пуска thefacebook.com, който се разпространява като горски пожар от Харвард, до Айви лигата, през Силиконовата долина и буквално из целия свят.
В хаоса на създаването обаче, назрява страстен конфликт, за това как започва всичко и кой заслужава признание за това, което очевидно се превръща в емблематичната за века идея, конфликт, който ще раздели приятели и ще предизвика съдебни дела.

ПОДХОДЪТ НА СЪЗДАТЕЛИТЕ НА ФИЛМА

     Сценаристът Аарон Соркин („Западното крило”, „Войната на Чарли Уилсън”) никога не е одобрявал толкова бързо проект, колкото „Социална мрежа”. Соркин е завладян от ускореното развитие на героите и преди всичко това на съоснователя на Фейсбук Марк Зукърбърг, който от хакер-анархист се превръща в изпълнителен директор на емблематичния за епохата уебсайт. Соркин е не по-малко привлечен от темата за нововъведението и шанса да направи дисекция на приятелствата, съперничествата и социалното движение на младите иконокласти, които се появяват във всяка епоха, за да създадат удивително ново творение, което променя ежедневието из основи. В предходните поколения такива са били радиото, телевизията, телефонът, автомобилът, компютъра. Сега това са социалните мрежи.
Колкото повече научава за оспорвания произход на Фейсбук, толкова повече Соркин е заинтригуван от това, как всичко се превръща все повече в поглъщаща моментна снимка на американския начин на живот от онова време и също така на непреходни човешки качества като гения, властта и празнотата. За такива блестящи в технологично отношение и погълнати от дигиталното, каквито са тези млади хора, те са също, както ги изобразява Соркин, гневни и никога емоционално изпълнени.
     „Мисля, че във филма може да се видят всички страни на Марк Зукърбърг, които го водят към успеха и да се видят от различни гледни точки, в зависимост от това, кой ги представя.”, коментира Соркин. „Марк е движен едновременно от сила и слабост, страх и смелост, прозорливост или изгода и филмът се движи непрекъснато по ръба на всичко това. Марк е антигерой, който се превръща в трагичен образ в края на филма, защото плаща скъпо за всичко. В същността си е хакер, а хакерите по природа са анархисти. И срещу кого се бунтува Майкъл? Срещу хората, които превръщат света в неприятно за него място. В неговия случай, възприятието за стойността на личността се превърнала в гняв, много мощен гняв. Гневът е като гориво, после му хрумва и великата идея, и сякаш животът му се нарежда. Последното нещо, което иска обаче е да започне да прави пари от идеята и да престане да е анархист. Това е историята във филма – превръщането на хакера в генерален директор.”
     Историята на Фейсбук започва през февруари 2004, когато социалната рубрика в ежедневния живот е заменена от това, което по-късно става известно като “thefacebook.com” в Харвард, сайт, програмиран от Зукърбърг, който е едва на 19 тогава. През първия месец, повече от половината студенти в харвардския университет се регистрират като потребители и до декември 2005, сайтът има 5.5 милиона студенти потребители, които публикуват най-интимни подробности за себе си – от любимите си песни до това, с кого излизат, за всичко.
Като излиза извън университетите, за да се разпространи по света, Фейсбук се превръща в мрежа за социално взаимодей0ствие на над 500 милиона потребители (Ако беше държава, щеше да е третата най-населена страна в света).
Само за шест години Фейсбук се превръща в социална сила сама по себе си – нов начин за сприятеляване в свят с нарастваща изолация и влияние върху поколение, преобърнало старите представи за лично пространство.
     Разрастваща се с главозамайващ темп и с невъобразим потенциал, компанията, въпреки че е частна собственост, е оценена на 25 милиарда долара, а ,според някои оценки на Уол Стрийт - дори повече. Но дори когато се разраства, съдебни дела въвличат в конфликт компанията и основателите й. Още в началото, раждането на Фейсбук се превръща в страхотна поредица от борби за собственост и признание. Група бивши състуденти на Зукърбърг, включително братята Уинкълвос, твърдят, че той е откраднал идеята им за социална мрежа.
     За да научи повече за всичко това, и общоприетото разбиране за Фейсбук, Соркин прави собствена уебстраница и има 10 000 посетители, преди да я закрие. Той допълва информацията си с бележките на Бен Мезрик и провежда собствено изследване, като извлича данни от множество юридически документи и интервюта с личностите, пресъздадени във филма, които изясняват различаващите се гледища за ранните дни на Фейсбук. Всички тези източници формират структурата на сценария. На Соркин му е отказан достъп до Зукърбърг, което не е изненада, но използва много публични източници, включително доклади и съдебна документация, за да изгради гледната му точка. „Фейсбук строго охраняват Марк, за което имат добра причина. Сигурен съм, че биха предпочели да направим филм, единствено от неговата гледна точка, но това нямаше да е филмът, който искаме да заснемем.”
Соркин е впечатлен от вътрешните противоречия ма Марк Зукърбърг – като човек, който показва голяма социална несръчност, но въпреки това създава брилянтен начин да превърне основите на човешката нужда за общуване в компютърен код.

РЕЖИСЬОРЪТ

      Сценарият оживява в ръцете на режисьора който се завръща, в лицето на Дейвид Финчър, известен със създаването на впечатляващите светове на „Беджамин Бътън”, „Зодиак”, „Седем” и „Боен клуб”. В „Социалната мрежа”, той насочва камерата по-дълбоко към човешката същност на истински млади анархисти, които се събират и разделят, като задействат феномена Фейсбук.
    „В известно отношение „Социалната мрежа” е класическа история за борбата за оценка на приноса в дадено изобретение. Това, което я прави интересна е, че в нея не можеш да застанеш на нечия страна на всяка цена. Това се постига не с пресъздаването на всеки детайл. Постига се с поглед върху събитията от различни гледни точки – на тези, които са работили и тези, които са спечелили.”, казва режисьорът.
    Подходът на Финчър към филма се основава в изграждането на елитния университетски свят и Силиконовата долина, в който се местят Зукърбърг, Саверин, Паркър и близнаците Уинкълвос, след създаването на Фейсбук и разрастването му в геометрична прогресия до гигантския му размер в момента.
„Времето и мястото трябваше да са осезаеми.”, казва той. Това се отнася особено за общежитията на Харвард, където Зукърбърг написва първоначалния код на Фейсбук. „Това е очарователен свят, в която един младеж може да влезе в стая със стек „Редбул” и да излезе след няколко дни, създал нещо, което веднага се разпространява на 500 компютъра и няколко години по-късно на 500 милиона. Знаех, че трябва да пресъздам всичко което ги заобикаля – мястото, на което са, с какво са облечени, всички тези детайли – да почувствам Харвард и тези хлапета, тяхното знание.”
    „Разбирам какво е да си на 20 или 21 и да се опитваш да представиш себе си и идеите си на хора, които трябва да подкрепят парично начинанието ти, за да стане толкова голямо, колкото знаеш че е възможно…В много отношения това, което прави Марк, не е по-различно от режисирането на филм – отглеждаш нещо и трябва да го отгледаш добре, да си сигурен, че нараства и да се грижиш за него. Това е предмета на филма. И ако трябва да нараниш нечии чувства за да го защитиш, то именно това трябва да направиш.”
    „Бил съм на мястото на Марк Зукърбърг – имал съм моменти, когато съм постъпвал като него. Има съм моменти като Едуардо Саверин – когато съм правил скандали, после съм съжалявал и съм се чувствал глупаво. Също съм бил и самодоволен и съм се държал така.”, продължава той.
    Финчър знае, че за да пресъздаде всички тези моменти на екрана, трябва да събера силно свързани помежду си актьори. „Надявах се чрез избора си на актьорски състав да събера хора, които да изобразят двете страни на героите и които да представят техните взаимоотношения напълно реално.”, разказва той. „Всеки трябваше да участва по равно в сблъсъците помежду им. Трябваше да са различни, но да работят добре заедно. Исках да разкрия по нещо човеко за всеки един тях. Никога не съм гледал на Марк или Шон, или Уинкълвос като злодея. Не приемам липсата на въображение в Едуардо като злодеяние… Така че задачата бе да намеря хора, готови да експериментират, без да знаят какво точно ще правят.”
Прослушванията са усилени. „Първо накарахме хората да изпратят материалите си на запис. После ги канихме на разговор. Всеки, когото прослушвахме, трябваше да се яви няколко пъти. Трябваше да сформираме екип и всеки трябваше да подкрепя останалите.”, разказва Финчър.
    Преди началото на продукцията, Финчър започва репетиции с актьорите в малки групи, в продължение на няколко седмици, за да им даде време да влязат в говорния ритъм на героите си и да пресъздадат отношенията им свободно и естествено. Финчър изисква и необичайна гъвкавост от актьорите и заснема до 200 дубъла на сцена, за да раздвижи нещата и да има по-голям избор в етапа на монтажа.
„Дейвид знаеше как да извлече най-доброто от всеки от актьорите. Понякога правеше по 70, 80, 90 дубъла за една сцена, в опитите си да изкорени актьорската им игра и да направи езика непринуден. Например, за сцената, в която Марк и Едуардо в Паоло Алто, в която Едуардо излиза посред нощ в Сан Франциско и си крещят един на друг, започнахме снимките в 7 сутринта и според Дейвид не се получаваше до полунощ, когато Джеси и Андрю бяха изтощени и неочаквано сцената оживя.”, разказва Соркин.
    За да подържа непрекъснато напрежението в сцените, Финчър често подклажда умишлено унищожителна омраза като отвежда всеки актьор на страна и му казва: „ти си правия в случая”.



Тагове:   новият,   филм,   мрежа,   социална,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dstatulov
Категория: Изкуство
Прочетен: 1633745
Постинги: 192
Коментари: 602
Гласове: 801
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031